Digital identitet eller digital lenke? EUs nye ID-lommebok og Norges tause innføring
En ny, digital identitetslommebok er på vei inn i livet ditt. Den skal samle ID, førerkort, helseopplysninger og elektronisk signatur – alt i én app. EU har allerede bestemt seg. Norge følger stille etter. Men hva betyr dette for deg som borger? Hvorfor snakker ingen om det? Og er vi i ferd med å gi fra oss nøkkelen til vår digitale frihet?

En digital revolusjon – men hvem styrer den?
Innen 2026 skal alle EU-borgere få tilbud om en felles digital identitetslommebok – EUDI. Dette er ikke en idé på tegnebrettet, men en vedtatt realitet. En app på mobilen skal lagre dine viktigste bevis: førerkort, pass, vaksinekort, helsedata, vitnemål og bankgodkjenninger. Den skal også kunne brukes til å logge inn, betale og signere kontrakter – på tvers av landegrenser.
Det kalles forenkling. Effektivisering. Frivillig. Men hvor mange skjønner hva dette faktisk betyr?
Og i Norge – hvor står vi egentlig?
Norge forpliktes – stille og effektivt
Selv om Norge ikke er medlem i EU, er vi bundet gjennom EØS-avtalen. EU har allerede vedtatt det nye regelverket (eIDAS 2.0), og nå gjenstår bare at det formelt innlemmes i EØS. Når det skjer – trolig innen 2025 – må også Norge tilby sine borgere en digital lommebok med de samme funksjonene.
Regjeringen har bekreftet at EUDI er EØS-relevant, og at vi kommer til å gjennomføre det. Digitaliseringsdirektoratet jobber nå med en norsk løsning. Men dette skjer uten bred offentlig debatt. Ingen folkeavstemning. Ingen nyhetsoppslag. Ingen politisk diskusjon.
Hva skal ligge i lommeboka?
Ifølge EU-kommisjonen er målet at innbyggerne skal kunne:
-
Logge inn sikkert på offentlige og private tjenester
-
Bevise identitet, alder og kvalifikasjoner digitalt
-
Signere dokumenter med juridisk gyldighet
-
Oppbevare sensitive dokumenter, som førerkort og helseattester
-
Bruke appen til betaling og autorisering av transaksjoner
Appen skal være frivillig. Men når banker, helsevesen og offentlige tjenester blir pålagt å akseptere den, vil det være vanskelig å stå utenfor.

Hvorfor hører vi så lite om dette?
EU-parlamentet vedtok forordningen våren 2024. Like etter startet Norge forberedelsene. Men hvor er debatten? Hvor er mediene?
Det er nesten som om dette ikke skal vekke oppsikt.
Digitaliseringsdirektoratet og BankID Norge omtaler prosjektet som positivt. De fremhever brukervennlighet og personvern. “Du bestemmer selv hva som deles”, sies det. Men kritiske spørsmål om overvåking, maktkonsentrasjon og demokrati glimrer med sitt fravær.
Kritikerne advarer: Et farlig veikryss
Flere uavhengige stemmer har hevet røsten. Mozilla Foundation, Electronic Frontier Foundation og Nei til EU advarer mot manglende demokratisk innsyn. Document.no kaller det en digital lenke. Andre frykter et veikryss hvor ID, betaling og helse smelter sammen – og vi mister kontrollen.
Hva skjer når alt vi er og har ligger i én app – og den appen styres av overnasjonale standarder?
Personvern – en illusjon?
EU lover at EUDI skal beskytte personvernet. Men hvor trygg er man når all autentisering, helse og betaling går gjennom én infrastruktur?
Hva med metadata? Hva med loggene? Hva om tilgang gis til myndigheter i en fremtidig krise?
Mange peker på at teknologi er aldri nøytral. Det som designes for bekvemmelighet i dag, kan brukes for kontroll i morgen.
Vi står overfor et veivalg
Dette handler ikke bare om teknologi. Det handler om makt. Om demokrati. Om retten til å leve et liv uten digital overvåking og tvungne systemer.
Når én app blir nøkkelen til alt – hvem har da nøkkelen?

Det er ikke feil å digitalisere. Det er ikke galt å ville forenkle. Men når store, irreversible systemendringer skjer uten offentlig debatt – da må vi spørre: Hva er vi i ferd med å gå med på?
Tiden er inne for å våkne. For å stille spørsmål. For å kreve svar.
For når alt samles i én lommebok, kan vi risikere å miste noe som ikke får plass i en app: vår menneskelige frihet.
3 kommentarer til “Digital identitet eller digital lenke? EUs nye ID-lommebok og Norges tause innføring”
Vannvittig og vorfor blir ikke befolkningen orientert om dette,EU kan dra pokker i volt med sine krav på tide folk stemmer oss ut av den falske EØS avtalen GRO HARLEM BRUNTLAND OG AP lurte befolkningen inn i.Og eg skal ikke ha noe app fra EU på min telefon.
Helt enig, Jan. Dette er et nytt skritt i retning mer kontroll og mindre frihet – pakket inn som «praktisk» og «moderne». Og som vanlig: folket ble aldri spurt. Det er på tide å stille de store spørsmålene før vi mister mer enn vi aner.
I have done a white paper on this issue. I have even take the effort to state principles which would allow for options. Contact me if you wish.